Hyperthroidism, een overactief gaspedaal voor ons lichaam …

Hyperthyroidism. Dit is wanneer de schildklier (het gaspedaal naar ons lichaam) te hard werkt. De eigenlijke definitie is een overmatige concentratie van schildklierhormonen. Dit kan worden veroorzaakt doordat het lichaam te veel schildklierhormonen aanmaakt of meer schildklierhormoon gebruikt dan nodig is. De meest voorkomende oorzaken van overmatige productie van schildklierhormonen zijn toxisch adenoom, toxische multinodulaire struma en Graves-ziekte. Overmatige passieve afgifte van schildklierhormoon kan pijnloze thyroiditis zijn.

Symptomen van hyperthyreoïdie zijn

• hartkloppingen of snelle hartslag,
  • jitterigheid,
  • gewichtsverlies ondanks toegenomen eetlust,
  • angst,
  • snelle of onder druk staande spraak,
  • slapeloosheid of
  • 19659005]zelfs psychose.
  • Een late bevinding is exophthamos (waarbij de ogen lijken te 'muilen').

Hoe te testen op hyperthyreoïdie? Uw arts zal een bloedtest doen. U hoeft niet te vasten voor deze test. De test met de hoogste gevoeligheid en specificiteit voor hyperthyreoïdie is de TSH (Thyroid stimulating hormone). Als deze waarde LAAG is, kan een vrij thyroxine (T4) en een totaal trijodothyronine (T3) -niveau ook worden gecontroleerd.

Er zijn andere redenen waarom de schildklierlaboratoria eruit zouden kunnen zien als hyperthyreoïdie zonder hyperthyreoïdie. Zwangerschap. Oestrogeentherapie. Acute ziektes. Behandeling met steroïde of dopamine.

Zijn er geen beeldvormingstests? Ja. Een opname van radioactief jodium en een schildklierscan kunnen helpen bij het vaststellen van de oorzaak van hyperthyreoïdie. De opname is het percentage van een jodium-I-123-tracerdosis die door de schildklier wordt ingenomen. Het moet 15-25% zijn na 24 uur. Als de opname erg laag is, zoals 0-2%, kan dit duiden op thyroïditis (waarbij de schildklier ontstoken is) en hoog bij patiënten met de ziekte van Graves, een toxisch adenoom of een toxische multinodulaire struma. Als de tracer homogeen is verdeeld, kan dit de ziekte van Graves signaleren en als het zich op bepaalde plaatsen ophoopt, zou dit een toxisch adenoom kunnen signaleren of, indien in meerdere gebieden, een toxische multinodulaire struma. Echografie wordt soms gebruikt als een kosteneffectief en veilig alternatief voor radioactief jodium.

Hoe hyperthyreoïdie te behandelen?

• Om de symptomen onder controle te houden. Propranolol is een bètablokker die vaak wordt gebruikt om de hartfrequentie tot normaal te vertragen en de symptomen te verminderen.
  • Anders zijn er drie behandelingsopties om op lange termijn hyperthyreoïdie onder controle te houden.
    • 1. Antithyroid-medicijnen (zoals methimazol of propylthiouracil)
    • 2. Radioactief jodium I-131 voor ablatie (burn-out) van de schildklier
    • 3. Of chirurgische verwijdering van de schildklier.

Ik hoop dat dit helpt.

rainbow "width =" 640 "height =" 426 "srcset =" https://drlesliegreenberg.files.wordpress.com/2016/03/rainbow.jpg 640w, https://drlesliegreenberg.files.wordpress.com/2016/03/rainbow.jpg?w=150&h=100 150w, https://drlesliegreenberg.files.wordpress.com/2016/03/rainbow.jpg?w=300&h = 200 300w "sizes =" (max-width: 640px) 100vw, 640px "/>
<p class= flickr.com/photos/ devilskebab / 7355494132

Over drlesliegreenberg

Ik heb als huisarts gewerkt voor meer dan 20 jaar – zowel als opvoeder van artsen en clinicus Van kleutertijd tot ouderen, ik verricht verloskunde en algemene geneeskunde, ik hou van mijn carrière en ben gepassioneerd door mijn kennisgebied en mijn patiënten Volg mij op Facebook op Leslie Md Greenberg Medische disclaimer De inhoud van deze website is uitsluitend bedoeld voor algemene informatieve doeleinden en is niet bedoeld en mag ook niet worden beschouwd als een vervanging voor professioneel medisch advies. informatie op deze website voor het diagnosticeren of behandelen van medische of gezondheidsproblemen. Als u een medisch probleem heeft of vermoedt, neem dan onmiddellijk contact op met uw professionele zorgaanbieder.

Dit bericht is geplaatst in General Medicine- Adults, thyroid, Uncategorized and tagged Dr. Greenberg, Dr. Leslie Greenberg, Family Medicine, huisarts, huisartsenpraktijk, hyperthyreoïdie, Nevada, overactieve schildklier, Reno, Reno-arts, schildklier, University of Nevada, University of Nevada Family Medicine Residency Program, Universiteit van Nevada Reno School of Medicine, University of Nevada School of Medicine. Maak een bladwijzer van de permalink.

Originele bron