Een 7-voudige toename van de capaciteit van het wijnglas in de afgelopen 300 jaar kan de stijging in consumptie verklaren, zeggen onderzoekers

14 december 2017 – Alcoholgebruik stijgt van oudsher tijdens de feestdagen. Zoals het liedje gaat:

'Christmas time,
Mistletoe and wine'

Dit heeft onderzoekers van de University of Cambridge ertoe aangezet te vragen: heeft de grootte van onze wijnglazen invloed op hoeveel wijn we drinken? [19659005] Glazen worden steeds groter

Hun artikel in het kerstnummer van The British Medical Journal (The BMJ) zegt dat de capaciteit van wijnglazen in Engeland in de afgelopen 300 jaar bijna zevenvoudig is toegenomen, met een bijzonder steile stijging sinds de jaren 90

Met behulp van online zoekopdrachten en experts in antiek glaswerk, maten ze 411 soorten wijnglas daterend van 1700 tot heden.

Bronnen waren onder meer het Ashmolean Museum voor Kunst en Archeologie aan de Universiteit van Oxford, wijnglazen van The Royal Household, eBay, Dartington Crystal en het warenhuis John Lewis.

De resultaten toonden aan dat een typische wijndrinker in de 1700s zou opdikken uit een glas van 66 ml, maar dit was toegenomen tot 417 ml aan het begin van het huidige cen tury. Dit was in 2016-17 nog verder toegenomen tot 449 mln.

Een toename in de populariteit van wijn

De onderzoekers wijzen op mogelijke redenen voor de toename van de glasafmetingen sinds 1990. Bijvoorbeeld de vraag naar grotere wijnglazen door de De Amerikaanse markt werd opgewaardeerd door een toename van de in Engeland gemaakte brillen, en de grootte werd beïnvloed door degenen die bars en restaurants runnen, die de verkoop van wijn wilden vergroten.

De onderzoekers zeggen dat veel factoren de toename van wijn mogelijk hebben veroorzaakt glascapaciteit inclusief prijs, een verschuiving van traditionele glasblaastechnieken naar geautomatiseerde processen, welvaart en een bredere waardering van wijn.

De auteurs zeggen niet te kunnen concluderen dat de toename van de glasafmeting een directe oorzaak is van de stijging van de wijnconsumptie. in Engeland, noch dat het verminderen van de afmetingen van het wijnglas het drinken zou verminderen. Ze merken echter op dat "groter servies bekend staat om de voedselconsumptie te verhogen" en dat "plaatafmetingen de afgelopen 100 jaar zijn toegenomen, waarschijnlijk bijdragend aan de prevalentie van obesitas en overgewicht".

Zij concluderen: "Als het effect van grotere wijnglazen bij drinken blijkt betrouwbaar, het reguleren van de glasgrootte als onderdeel van de lokale regelgeving voor vergunningen zou de beleidsopties voor het verminderen van drinken buiten het
huis uitbreiden.

"Verminderen van de afmetingen van het wijnglas in gelicentieerde gebouwen kan ook de sociale norm van hoe een wijnglas eruit zou moeten zien, mogelijk van invloed op de grootte van de bril die mensen thuis gebruiken – waar de meeste alcohol, inclusief wijn, dronken is. "

Drinken in huis

Reageren op het artikel in een e-mail verklaring, Dr James Nicholls, directeur onderzoek en beleidsontwikkeling bij Alcohol Research UK, zegt: "Verreweg de grootste veranderingen in de Britse drinkcultuur in de afgelopen 50 jaar waren de enorme toename van wijndrinken. . Tot de jaren 1970 was wijn grotendeels een drankje van sociale elites. Niet alleen waren wijnglazen kleiner, maar weinig mensen gebruikten ze ook regelmatig.

"Sindsdien is de wijnconsumptie enorm toegenomen terwijl de bierverkoop is gehalveerd.In het verleden dronken we het grootste deel van onze alcohol als bier in de kroeg, nu drinken we er veel van als alcohol thuis.

" Wine is ook sterker geworden en glasgroottes groter: ik denk niet dat velen van ons beseffen dat een glas van 14% wijn van 250 ml meer dan 3 eenheden alcohol bevat, wat meer is dan een pint sterk bier. Eén glas wijn wordt gemakkelijk 2 of 3, vooral met Kerstmis. "

Chief medical officers in het Verenigd Koninkrijk zeggen dat mannen en vrouwen regelmatig niet meer dan 14 alcoholeenheden per week moeten drinken. Dat is het equivalent van zes 175 ml glazen wijn van 13%.



Meer informatie is te lezen hier